loading...
بزرگترین پایگاه اویونیک ایران
آخرین ارسال های انجمن
پیمان محمدی زاده بازدید : 104 یکشنبه 1392/02/22 نظرات (0)

مراسم اختتامیه و آیین اهدای جوایز سومین دوره مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین، با حضور مهندس سید مهدی فرحی رییس ستاد توسعه فناوری هوافضا، دکتر سیدمحمد باقر ملائک دبیر علمی مسابقات، دکتر محمد مهدی هادوی معاون پژوهش و نوآوری سازمان صنایع هوایی، دکتر حمید روستاآزاد رییس دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از مسئولان، اساتید، دانشجویان و دست اندرکاران و شرکت کنندگان این مسابقه، صبح روز دوشنبه 16 اردیبهشت 1392 در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

 

 

به گزارش خبرنگار ستاد توسعه فناوری هوافضا، مسابقات این دوره از تیر ماه سال گذشته و با حضور 96 تیم از 24 استان کشور در چهار Glossary Link مرحله ارائه پروپوزال، اجرای طرح و ساخت، پیش ازمون و آزمون‌های پروازی آغاز شده بود که نهایتا 16 تیم مجوز حضور در مرحله نهایی را کسب کردند. 

از 16 تیم راه یافته به مرحله نهایی، 12 تیم، پرنده‌های خود را در فرودگاه آزادی شهرستان آبیک قزوین به پرواز درآوردند. 

برای آزمون پروازی این مسابقه، تیم‌ها پرنده خود را در حداقل دو ارتفاع ثابت از سطح زمین که هر کدام دلخواه ولی به فاصله 3000 پا از یکدیگر بودند، برای مدت 120 دقیقه (60 دقیقه در ارتفاع اول و 60 دقیقه در ارتفاع دوم) به پرواز درآوردند. 

شعاع کمتراز 500 متر باید در این پرواز حفظ می‌شد و پرنده‌ها تصاویر فیلمبرداری شده از سطح زمین زیر خود را به ایستگاهی در فاصله 1500 متری از منطقه پرواز ارسال می‌کردند. پس از ارزیابی و بررسی عملکرد تیم‌ها، نهایتا تیم شبح از دانشگاه شهید چمران اهواز به مقام اول دست یافت و تیم‌های آفر از داانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و متین از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، مقام‌های دوم و سوم را از آن خود کردند.

رشد قابل محسوس مسابقه

مهندس سید مهدی فرحی رییس ستاد توسعه فناوری هوافضا در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقه طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین گفت: مسابقات طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین در این سه دوره رشد فوق‌العاده‌ ای داشته است و کیفیت پهپادها با سال های پیشین قابل مقایسه نیست.

وی گفت: این مسابقات می‌تواند زمینه ساز معرفی استعدادها به مجموعه‌های دولتی، تشکیل شرکت های دانش بنیان و ایجاد زیر ساخت برای فعالیت متخصصان در دانشگاه‌ها باشد.

مهندس فرحی با اعلام خبر تشکیل شبکه فعالان هوافضا در کشور و با اشاره به ضرورت به کارگیری تمام نیروهای صنعت هوافضای کشور گفت: شبکه همکاران این حوزه می‌تواند متشکل از صنعتگران، پژوهشگران، مشتریان و دانشگاهیان باشد که برای توسعه این صنعت تلاش می‌کنند.  

به گفته وی، دانشگاه‌ها، جوانان و نخبگان در این شبکه مهمترین رکن و موثرترین مولفه خواهند بود. 

وی با اشاره به اینکه در صنایع هوایی کشور نیازمندی‌های مشتریان رو به گسترش است، خاطرنشان کرد: باید ابتدا برای صنایع هوافضای کشور وضعیت موجود کشور را ترسیم کرد و سپس به آ‌ینده پژوهی و آینده‌نگاری در این حوزه فناوری پرداخت. 

فرحی با بیان اینکه ستاد توسعه فناوری هوافضای کشور در یک کتاب 500 صفحه‌ای وضعیت کنونی این حوزه مشخص آینده آن را در سال 1404 ترسیم کرده است، گفت: اکنون ما برای رسیدن به هدف، نقشه راه داریم و قطعا بهترین راه برای شناخت نبوغ و قابلیت و همراهی نخبگی و خبرگی ابزار مسابقات فناورانه است. 

این مسابقه بخشی از یک برنامه پنج ساله است

دکتر سیدمحمد باقر ملائک رییس دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین گفت: این رقابت‌ها بخشی از یک برنامه پنج ساله هدفمند به منظور توسعه توانمندی‌های کارشناسان غیر نظامی و بخش خصوصی کشور در زمینه پهپادها و استحکام روابط صنعت و دانشگاه است.

دبیر علمی مسابقه افزود: مسابقه هواپیماهای بدون سرنشین در سال اول با هدف یافتن استعدادهای موجود، طراحی شده بود. در مرحله بعدی دور دوم این مسابقه، به منظور افزایش توانمندی‌های ساختی و انجام آزمون‌های پروازی برگزار شد. نهایتاً سومین مسابقه که مرحله نهایی آن در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد با رویکردی صنعتی سعی داشت تا شرکت کنندگان را به سوی ساخت هدفمند یک پهپاد با مأموریت مشخص سوق دهد. این مسابقه در دو سال باقی مانده توجه خود را به رفع نیازهای موجود معطوف خواهد کرد.  

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص دستاوردهای این مسابقه برای کشور اظهار داشت: نتایج این مسابقه، یک سرمایه برای کشور است و با مستندسازی این نتایج می‌توان به شاخص‌های فنی و اقتصادی برای ارزیابی پیشنهادها و پروپوزال‌های گروه‌های فعال در این زمینه دست یافت.

ملائک گفت:‌بدین ترتیب پروژه‌هایی مورد حمایت قرار خواهند گرفت که به لحاظ اقتصادی قابل توجیه بوده و حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند. دکتر ملائک با تاکید بر اهمیت مستندسازی و تحلیل نتایج در سومین دوره مسابقه هواپیماهای بدون سرنشین، اعلام کرد جایزه‌های تعیین شده در این مسابقه تنها به تیم‌هایی که بهترین عملکرد را ارائه می‌دهند تعلق نمی‌گیرد، شرکت‌کنندگانی که قادر به ارائه دلایل مستند در خصوص علت شکست خود در رسیدن به اهداف تعیین شده گردند نیز از این جوایز بهره‌مند می‌شوند.

دبیر علمی سومین دوره مسابقه هواپیماهای بدون سرنشین، با اظهار خرسندی از رشد قابل ملاحظه کیفیت پهپادهای ساخته شده در این دوره اعلام کرد تیم‌های شرکت کننده در تمام بخش‌ها از جمله Glossary Linkاویونیک، Glossary Link آیرودینامیک و بدنه نسبت به دوره‌های قبلی به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست یافته‌اند اما با توجه به اینکه هیچ یک از پهپادها نتوانست تا ارتفاع بالایی اوج گیری نماید، می‌توان گفت هنوز در بخش موتور کمبودهای جدی وجود دارد و مسئولین باید به این بخش توجه بیشتری کنند.

راه اندازی دفاتر طراحی در دانشگاه ها

دکتر محمد مهدی هادوی معاون پژوهش و نوآوری سازمان صنایع هوایی در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقه طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین در دانشگاه شریف از راه‌اندازی دفاتر طراحی ویژه جهت پروژه هواپیمای 150 نفره در دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف خبر داد.

وی گفت: سازمان صنایع هوایی تاکنون دو دفتر طراحی در دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت دایر کرده است و دفتر سوم نیز به زودی در دانشگاه صنعتی شریف تاسیس می‌شود.

هادوی ادامه داد: این سازمان برای همکاری با تمامی دانشگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان فعال و متخصص این حوزه اعلام آمادگی می‌کند و شرکت های دانش بنیانی را نیز برای فعالیت در دفاتر طراحی فعال کرده است.

هادوی خاطرنشان کرد: بهتر است برای دور بعدی مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین، از طرف صنایع درخواست پیشنهادیه مورد نظر خود به برگزارکنندگان اعلام شود تا پرنده‌ها بر اساس آنها ساخته شوند.

معاون پژوهش و نوآوری سازمان صنایع هوایی با اشاره به اینکه آثار هر صنعت موفقی در زندگی مردم نمود دارد، افزود: سازمان صنایع هوایی نیز بحث هواپیمای مسافربری، بالگردهای غیر نظامی و پهپادها را در همین زمینه مطرح کرده است که دانشگاه به خوبی دانشجویان و متخصصان را به آن وارد کرده است.

به اعتقاد وی، نخستین نتیجه برگزاری مسابقات این چنینی اشتراک دانش و در مراحل بعدی دستیابی به فناوری هوایی است که هزینه بالایی دارد و در زندگی روزمره بسیار ملموس است.

بهترین عامل تحریک و انگیزش برای حضور در صنعت

دکتر حمید روستاآزاد رییس دانشگاه صنعتی شریف در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین گفت: مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین، بهترین عامل تحریک و انگیزش نیروی جوان کشور برای حضور در عرصه صنایع هوافضای کشور است.

وی درباره ضرورت برگزاری این مسابقات گفت: کشورهای پیشرفته دنیا، برنامه‌های جامعی برای پیشبرد دانش و فناوری در عرصه‌های مختلف دارند که برگزاری مسابقات این چنین برای آنها از موثرترین عوامل ایجاد انگیزه در نیروی جوان و نخبه به شمار می‌آید.

به گفته وی این مسابقه همواره پر از ایده‌ها و نوآوری‌هایی است که با پرورانده شدن، زمینه ایجاد دانش و فناوری را در کشور به وجود می‌آورد و نیروی انسانی را در مسیر آن حرکت می‌دهد.

رییس دانشگاه صنعتی شریف در ادمه افزود: مسابقات طراحی هواپیمای بدون سرنشین یک مسابقه بین رشته ای است چرا که عوامل و فناوری‌های زیادی در موفقیت یک پرنده نقش دارند. این مسابقات می‌تواند دانش و فناوری را در حوزه‌های Glossary Link پیشرانش، مواد و متالورژی، مخابرات، اپتیک و الکترونیک پیش ببرد و به این ترتیب سرمایه‌ای فراهم‌ کند که تمامی حوزه‌ها از آن استفاده کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بزرگترین پایگاه اویونیک ایران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مناسب ترین هواپیما جهت ورود به ایرلاین های کشور از نظر شما کدام است؟
    نظر در باره طراحی سایت و محتویات
    آمار سایت
  • کل مطالب : 294
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 622
  • آی پی امروز : 71
  • آی پی دیروز : 65
  • بازدید امروز : 342
  • باردید دیروز : 163
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,072
  • بازدید ماه : 3,159
  • بازدید سال : 25,583
  • بازدید کلی : 149,610
  • کدهای اختصاصی
    کسب درآمد از پاپ آپ
    تبلیغات